Antagning och registrering

Antagning sker centralt för högskolan och studierektorer involveras i antagningsprocessen endast i de fall motsvarandebedömningar måste göras. Reservantagning till program och fristående kurser hanteras av utbildningsadministratörer placerade på respektive akademi. Eftersom studieplatserna söks i konkurrens krävs att studenten utöver formella förkunskapskrav också behöver tillräckliga betyg för antagning. 

Ovanstående beskriver den normala antagningsprocessen till utbildningsprogram och fristående kurser. Därutöver sker också, i förekommande fall, antagning till senare del av utbildningsprogram och inriktningsval inom ramen för program som studenten redan är antagen till.

Efter antagning till utbildningsprogram eller fristående kurs måste studenten registreras på utbildningsprogrammet eller den fristående kursen. Vid antagning och registrering på ett utbildningsprogram sker senare också löpande registrering på de kurser som ingår i programmet, under förutsättning att studenten uppfyller aktuella förkunskapskrav.

Antagning till utbildningsprogram eller fristående kurs (normalfallet)

Antagning till utbildningsprogram eller fristående kurs följer, oavsett om det handlar om ordinarie antagning eller reservantagning, regler och rutiner som är gemensamma för hela högskolan.

Ordinarie antagning sköts centralt av högskolan, av medarbetare på Antagningsenheten, vid avdelningen för Utbildningsstöd.

Reservantagningen sköts av specifika utbildningsadministratörer för respektive akademi och påbörjas i normalfallet efter urval 2 någon gång i mitten av augusti. Reservantagning kan ske före urval 2 till vissa utbildningsprogram. Vid reservantagning får sökande (rangordnade enligt lista) ett e-postmeddelande som måste besvaras inom 24 timmar. Reservantagning kan ske upp till tre veckor efter terminsstart, men det är vanligt med en reservantagningsperiod som bara sträcker sig två veckor in på terminen.

Antagning till senare del av utbildningsprogram

I vissa fall söker studenter till senare del av ett utbildningsprogram. Detta kan ske om en student påbörjat en likvärdig utbildning på Högskolan i Borås, eller på annat lärosäte. Sökande måste ha minst en termin avklarade studier på nuvarande utbildning. Antagningen sker, i mån av plats, till andra terminen eller senare terminer på utbildningsprogrammet.

För att en student ska kunna bli antagen till senare del av utbildningsprogram krävs att studenten har grundläggande behörighet, samt uppfyller de särskilda behörighetskrav som gäller för programmet. Studentens studieresultat ska också svara mot tidigare terminer på programmet än den terminen som den sökande önskar bli antagen till. Rangordning kan i förekommande fall behöva göras av de sökande efter avklarade högskolepoäng. Ansökningarna granskas av studierektor, i samråd med programansvarig, som utöver studieresultat även avgör om det finns plats på programmet. Formellt beslut om antagning fattas av handläggare vid Antagningsenheten.

Antagning till inriktningar i utbildningsprogram

Vissa av akademins utbildningsprogram har inriktningsval eller valbara kurser. Då valbara kurser och deras koppling till utbildningsmål ska beskrivas i utbildningsplan och tillhörande matris, kvalitetssäkras innehåll och progression i valbara kurser genom ordinarie arbete med utbildningsplaner (se avsnitt om Utveckling).

Registrering på kurser inom inriktningar eller valbara kurser sker endast under förutsättning att studenten uppfyller förkunskapskraven på kursen.

För utbildningar inom biblioteks- och informationsvetenskap beslutar programansvariga om programmets utbud av valbara kurser, inom ramen för befintlig utbildningsplan. (se länk till institutionens organisations- och beslutsordning nedan)

Registrering på kurser som ingår i utbildningsprogram

När en student är antagen och registrerad på ett utbildningsprogram, ska studenten även registrera sig på de kurser som ingår i programmet. Förutsättningen för att kunna registrera sig på en kurs är att förkunskapskraven för kursen är uppfyllda. Registreringstillfällen till kurser inom utbildningsprogram skapas i Ladok, av respektive akademis/institutions utbildningsadministratör(er). Registreringen inleds 1–2 veckor före respektive läsperiod och stängs 1–2 veckor in i läsperioden.

I de fall en student inte uppfyller förkunskapskraven för en kurs kan studenten ansöka om undantag från dessa förkunskapskrav, s.k. dispens. Beslut om undantag från förkunskapskrav grundar sig på en bedömning av studentens möjligheter att klara kursen, trots att dokumenterade förkunskaper saknas. Beslutfattare i dessa ärenden är studierektor, som i sin handläggning av dessa ärenden har stöd av kurs- och/eller programansvariga. Vid två av akademins institutioner regleras arbetsuppgifter vid handläggning i institutionsspecifika riktlinjer och rutiner. Vid Institutionen för biblioteks- och informationsvetenskap ska beslut om undantag från behörighetskrav fattas i samråd med program- och kursansvariga (se Organisations- och beslutsordning vid Institutionen för biblioteks- och informationsvetenskap). Vid denna institution finns också särskilda regler för registrering på programkurs, se länk nedan. Vid Institutionen för informationsteknologi bereder kursansvariga beslut, genom att föreslå bifall eller avslag, samt vid avslag lämna förslag på motivering, varefter dispensblankett lämnas till studierektor för beslut. (se Ansvar och arbetsuppgifter för programansvariga och kursansvariga lärare, Institutionen för informationsteknologi). 

Länkar - Antagning

Mer information om högskolans arbete med antagning

Organisations- och beslutsordning vid Sektionen för Biblioteks- och Informationsvetenskap (Dnr. 229-17) 

Riktlinjer för registrering på programkurs vid Sektionen för Biblioteks- och informationsvetenskap (Dnr. 228-18) 

Ansvar och arbetsuppgifter för programansvariga och kursansvariga lärare, Sektionen för Informationsteknologi