Exempel på avvikelserapporter och förbättringsförslag

Avvikelse: 2023-07-05

Beskrivning: Gällande byte av tjänsterum eller tömning av rum. Avvikelse har inkommit från städföretaget. När kontor tömdes inför flytt i juni 2023 så ställde anställd blandat avfall och olika kontorsmateriel, som kunde har återvunnits, i papperstunnan. 

Berörd organisatorisk avdelning/enhet: Campus och hållbarhet

Svar: Tack för att ni meddelade avvikelsen in i miljöledningssystemet och för att ni plockade upp och sorterade de olika avfallen. Kontorsmaterial som kan återanvändas får inte behandlas som avfall. Var och en ansvarar för sitt avfall och för att återvinning görs.

Förslag: Behov finns för tydligare information på webben  om vad som gäller och vem anställda kan kontakta vid frågor. 
Det behöver förtydligas på webben vid byte av tjänsterum att man kan kontakta Campus och hållbarhet om man har material som går att återanvända eller om man har frågor.

Klart: Förtydligande har gjorts på anställdwebben
Läs förtydligandet på webbsidan Byta tjänsterum
Uppföljning:
Resultat:

Avvikelse: 2022-09-07

Beskrivning: Sopkärlen utanför Picadeliserveringen vid gröna matsalen var fullkomligt överfulla med Picadeliförpackningar. Att det ser illa ut är en sak, men framför allt får jag inte ihop detta med ett hållbarhetsperspektiv och jag tänker då på förpackningarna. Dessa utgörs ju av engångsmaterial i plast (!) och papper. Ska hållbarhetsarbetet vid HB framstå som seriöst borde därför Picadeli inte få ha någon försäljning inne i högskolans lokaler, såvida man inte börjar servera på tallrikar och bestick som går att diska efter användning. Vill studenter/personal ändå absolut äta Picadelimat är det ändå inte några problem om verksamheten inte finns i HBs lokaler. Vad jag vet har de försäljning i ICA längre upp på Allégatan och då får man även en hälsosam promenad.”

Berörd organisatorisk avdelning/enhet: Campus och hållbarhet

Svar: Detta tas upp som en avvikelse och kollas upp. Campus och hållbarhet har haft möte med chefen på Restaurang Balder på högskolan.

Åtgärd: Plastlocken tas bort invid salladsbaren. Den som vill ha ett lock får särskilt fråga efter det i kassan. Tillfälliga, uppmärkta extrakärl för pappersförpackningar och plastförpackningar ställs upp alldeles intill salladsbaren. Tillfälliga skyltar om hur olika förpackningar från salladsbaren ska sorteras sätts upp på flera ställen, även vid kassan.

Plastlocken ersätts av papplock. Kommunikationsavdelningen  har gjort snyggare skyltar som kan sättas kring salladsbaren om hur sorteringen ska göras, samt gör mindre skyltar som sätts i bordspratare som ställs på borden i salladsbaren. Skyltarna ska stå framme en bit in på terminen.
Behov av extra kärl ses över.

Picadeli har sedan tidigare bytt från plastbestick till träbestick och har endast en gaffel nu – ingen kniv. Restaurangen har tidigare testat att byta till metallbestick som diskas. En stor del av besticken lämnades dock inte tillbaka till restaurangen, så detta vill man inte testa igen just nu.  

Klart: Skyltar klara i september 2022. Papplock levererades i oktober 2022. Behov av extra kärl ses över genom stickprovskontroll under 2022. Svar på serveringen av dressing i små plastförpackningar under senare delen av 2022.

Uppföljning: Papplocken är på plats och finns vid kassan, så att man gör ett aktivt val om man behöver lock eller ej. Sorteringen av papper och plast är fortfarande bristfällig i november, så skyltarna får stå kvar ett tag till.
Test av användning av tallrikar för servering istället för den runda pappförpackningen var inte lyckat. Eventuellt kan ytterligare test göras på annat sätt.

Resultat: Restaurangen beställer endast papplock. Ett undantag. På grund av feltillverkade lock användes plastlock vid terminsstarten hösten 2023. I  början av oktober 2023 fanns återigen papplock i lager, och plastlocken kunde bytas ut. 

Avvikelse: 2021-09-28

Beskrivning: Hej, vi undrar vad poängen är att vi på kontoret källsorterar avfall när lokalvården slänger allt i samma påse när de hämtar det? Är inte tanken att vi källsorterar avfall? 

Berörd organisatorisk avdelning/enhet: Campus och hållbarhet

Svar: Ingen avvikelse, missförstånd. Städbolaget lägger allt i en stor påse och sorterar i efterhand eller har ibland flera påsar hängande runt om sin vagn och sorterar på en gång.

Fastighetssamordnare har kontrollerat via städbolaget, som bekräftar att de som städar kan lägga olika avfallspåsar i en stor uppsamlingssäck, och ibland har de flera olika säckar som hänger runtom sin städvagn.

När de lägger påsarna ovanpå varandra i samma säck, så det kan se ut som att man inte tar hand om sorterade avfallet på rätt sätt, men de kommer att sortera avfallet vid miljöstationen, exempelvis så att plasten hamnar för sig.

Förslag: Eftersom det kan se ut som att inte sorteringen fullföljs, så skriver vi om detta på webben, ifall fler undrar över samma sak.

Klart: 2021-10-21

Uppföljning: Ärendet kommer följas upp 2022, eftersom man vid avvikelserapportens datum menar att det var en felsortering vid just det tillfället, men inte efter detta datum.

Resultat: På-plats-besök i garaget på Balder gjordes våren 2022. Vi gick igenom samtliga fraktioner för avfallssorteringen, då det vid ytterligare ett tillfälle hade felsorterats på samma kontor. Städbolaget visade hur avfallet ska delas upp på plats i garaget. Med på  genomgången var chef för städbolaget, representant för studentkåren, administratör för miljöledningssystemet, fastighetssamordnare samt servicekoordinator/ ansvarig för farligt avfall på Campus och hållbarhet. Mänskliga faktorn kan göra att det blir felsorterat. Städbolaget utbildar personalen i sorteringen och det görs nu på nytt igen ifall någon har glömt.

 

Förbättringsförslag: 2021-04-26

Område: Hälsa, välmående

Beskrivning: Jag tycker att man skall överväga möjligheten att skapa fler "uterum" på campus för arbete (möten, handledning och egenarbete). Mycket enkelt utformade med tak för sol och regn (på vissa), bord och bänkar. Gärna el fram till dessa mötes- och arbetsplatser utomhus. Hade varit bra – inte bara i tider av pandemi – utan allmänt för hälsa och välmående. Många hade säkert även uppskattat fler möjligheter att äta lunch och fika ute.

Berörd organisatorisk avdelning/enhet: Campus och hållbarhet

Svar: Vi tar med oss detta förslag till vår workshop med fokus på hållbarhetsfrågor kring högskolans campusmiljö 12 maj 2021. Temagruppen för utemiljö tar upp förslaget.

Förslag: Bänkar med bord och tak planeras att byggas upp på Akademiplatsen. En grönyta planeras samtidigt på samma plats.

Klart: Byggnadslov kan inte fås för tak då placeringen är för nära järnvägen. Bänkar och bord kommer att finnas på plats under vårterminen 2023.

Uppföljning: Invigning av uteplatserna gjordes under vårterminen enligt plan. 

Resultat: En vacker plats med pollinerande växter och flertalet bänkar och bord finns på plats och utnyttjats ofta av personal men framför allt studenterna.

Avvikelse: 2020-11-20

Område: Avfallshantering

Beskrivning: Oklart om oljeavskiljaren i fordonstvätten på Sagagatan är tömd någon gång. Det måste omg. kontrolleras om den röda larmlampan lyser i tvätthallen och beställas tömning. Det behöver också gå skriftlig information till polisutbildningen hur de ska gå till väga när den röda lampan lyser och vem de ska kontakta.

Berörd organisatorisk avdelning/enhet: Campus och hållbarhet, Akademi 4.

Svar: När det gäller egen kontroll av oljeavskiljaren så är det en okulärkontroll som skall göras så att man helt enkelt inte ser några läckor. Vi har ett larm som lyser när det är dags att tömma, men sådan oljeavskiljare brukar tömmas minst en gång om året även om den inte är fylld.

Förslag: Skriv ett avtal direkt med företag som även får ta hand om det farliga avfallet och rapportera till Naturvårdsverket.

Klart: Tömning gjord 2020-12-02

Uppföljning: Avtal skrivs för tömning och rutin genomgången av fastighetsansvarig med ansvarig för fordonstvätten 2020-11-30 och studierektor för enheten polisutbildningen vecka 50.

Resultat: Avtal skrivs med hämtare av farligt avfall och denne tömmer oljeavskiljaren varje år. Avskiljaren är gjord för en stor fordonstvätt och hinner aldrig bli full. Röd lampa kan lysa när indikatorn blivit smutsig. Ansvarig för fordonstvätten på A4 är informerad av fastighetsutvecklare 2020-11-30. Vid möte vecka 50 med studierektor på polisutbildningen informerar fastighetsutvecklare om lösningen för fordonstvätten. Egenkontroll görs via larmet. Besiktning av fordonstvätten görs var femte år via tillståndet.  Frågan om oljeavskiljaren tas med i lagefterlevnadskontrollen årligen.

Förbättringsförslag: 2020-11-19

Område: Avfallshantering

Beskrivning: Engångsförpackningar används och icke klimatsmart mat bjuds på i samband med tillställningar och event.

Berörd organisatorisk avdelning/enhet: Campus och hållbarhet, Kommunikationsavdelningen Eventkoordinator.

Svar: Anonymt inskickat, ingen att återkoppla till. Vi ser detta som ett förbättringsförslag som vi kan jobba vidare med. Inget event har hållits senaste veckorna.  Vi föreslår en ny rutin kopplad till miljöledningssystemet.

Klart: 2021

Uppföljning: Förslag till ny rutin för hållbara evenemang skickas ut på remiss september 2021.

Resultat: Från och med 2022 finns en rutin som stöd i arbetet för de som anordnar evenemang, köper in mat, lämnar ut talargåvor med mera.

Läs mer i rutinen för hållbara evenemang vid Högskolan i Borås (M28)

Förbättringsförslag: 2020-10-18

Område: Avfallshantering

Beskrivning: Ett extra kärl för litiumbatterier skulle skärpa upp vår avfallshantering av batterier i källarens förråd för farligt avfall.

Berörd organisatorisk avdelning/enhet: Campus och hållbarhet

Svar: Plastkärl med vermikulit samt instruktion om hantering av litiumbatterier ska sättas upp i förråd för farligt avfall. Tejprulle för att försluta polerna ska läggas dit.

Klart: 2020-11-03. Komplettering med tejprulle, som kommer att finnas på plats senast mitten av december.

Uppföljning: 2020-12-01: Kärl och vermikulit finns på plats, instruktion likaså. Tejp är på gång.

Resultat: Säkrare hantering av brandfarliga batterier. Förrådet för farligt avfall kontrolleras av Campus och hållbarhet.

Förbättringsförslag: 2020-09-14

Område: Café

Beskrivning: Nu när caféet är stängt på Sandgärdet hade det varit trevligt om det fanns en lättåtkomlig kaffeautomat i byggnaden på entréplan för de studenter som har föreläsningar i huset. Då slipper de gå över gatan till Röda matsalen för kaffe om de har en kort paus.

Berörd organisatorisk avdelning/enhet: Campus och hållbarhet, säkerhetsansvarig.

Svar: Anonymt inskickat, ingen att återkoppla till. Caféet är stängt på grund av pandemin och kaffemaskinen blir vandaliserad. Ingen åtgärd.

Klart datum: -

Uppföljning: -

Resultat: -