Microsoft 365

I Office 365 ingår följande tjänster:

Språkinställningar

Office-programmen är som standard inställda på engelska, men du kan ändra språkinställningarna om du önskar byta språk till svenska.

  1. Stäng ner Office-programmen, som Word och Excel om du har de igång.
  2. Genom startmenyn, gå till Office Applications och välj Microsoft.
  3. Klicka på Microsoft Office, Språkinställningar och välj Svenska.
  4. Språket är nu ändrat till svenska nästa gång du startar upp ett Office-program.

Support, tips och guider

Under Microsoft Office supportsidor(extern länk) finns instruktioner för Office-programmen som du kan söka fram. Nedan har vi även samlat några användbara tips.

Sidnumrering

Behöver du hjälp med sidnumrering i Word finns tydliga instruktioner på Microsoft Office supportsidor gällande Sidnumrering (extern länk). Men det finns även instruktionsfilmer att hitta på YouTube.

Innehållsförteckning

Behöver du hjälp med innehållsförteckningar i Word kan du besöka Microsoft supportsidor gällande Innehållsförteckning (extern länk).

Om sidnummer inte visas korrekt i innehållsförteckningen när du öppnar ett Word-dokument kan det bero på att dokumentet skapats eller redigerats i olika versioner av Word. Ett dokument med innehållsförteckning som exempelvis redigerats i Word Online och sedan öppnas i Word Desktop kommer kräva en manuell uppdatering av innehållsförteckningen. 

För att uppdatera innehållsförteckningen kan du följa dessa steg nedan:

  1. Tryck på fliken "Referenser"
  2. Tryck på ”Uppdatera tabell”
  3. Tryck på ”Uppdatera hela tabellen”

Spara Word-dokument som PDF

När du är exempelvis ska skicka ett Word-dokument rekommenderar vi att du sparar dokumentet som en PDF-fil. Du sparar dokumentet som en PDF under File och välj Save as Adobe PDF.

Fördelarna med att spara som ett PDF-dokument är att det tar mindre plats, kan inte ändras och oavsett vilken enhet dokumentet öppnas i ser det alltid likadant ut. Dokumentets utseende kan annars skilja sig om du exempelvis använder speciella typsnitt, marginaler eller om dokumentet öppnas i annat program än Word.

Dikteringsfunktion

Till er som använder den inbygga dikteringsfunktionen i Office-paketet. Vi vill göra er uppmärksamma på  att det ni dikterar skickas till Microsoft för behandling, dock lagras varken ljuddata eller bildtext hos Microsoft enligt uppgift från leverantören. Trots detta är det viktigt att du är uppmärksam på att du inte har uppgifter med sekretess, känsliga eller extra skyddsvärda personuppgifter i det du dikterar då det enligt GDPR sker en behandling av denna data hos Microsoft.

Mer information om personuppgifter och vad som räknas som extra skyddsvärda personuppgifter hittar du på Viktiga begrepp gällande GDPR

Kortkommandon

Om du inte redan använder kortkommandon i ditt är det något som kan göra ditt arbete mer effektivt. Nedan finns några vanliga kortkommandon, och håller du muspekaren över en funktion du brukar använda visas ett kortkommando för just den funktionen om det finns ett sådant.

Vanliga kortkommandon

  • CTRL+A Markera hela texten 
  • CTRL+C Kopiera den markerade texten
  • CTRL+X Klippa ut den markerade texten
  • CTRL+V Klistra in den kopierade/utklippta texten
  • CTRL+Z Ångra
  • CTRL+S Spara dokumentet
  • CTRL+ENTER Infoga sidbrytning (utan att behöva trycka på enter till en ny sida)
  • SHIFT+ENTER Infoga radbrytning (utan få dubbla radavstånd)