Ny utbildning

I arbetet med att planera och utveckla kurser och program finns delar som är högskoleövergripande. För att rätt kunna planera de arbetsinsatser som behövs i utvecklingsarbetet och för att kunna bedöma om planerad kurs/program är klar att ges vid förväntad tidpunkt, är det viktigt att veta vad som krävs, av vem, och när. Frågor som är högskoleövergripande är exempelvis att se till att utbildningen följer såväl högskoleförordningen som högskolans lokala beslutsordningar och att kurs- och utbildningsplaner följer gemensamma mallar och strukturer.

Högskolan beslut om en handläggningsordning (pdf) för inrättande av huvudområden och utbildningar på grundnivå och avancerad nivå. Syftet med denna ordning är att säkerställa att hänsyn tas till alla berörda intressen vid inrättandet av nya utbildningsprogram. Genom en bred kvalitetssäkring ska ordningen säkerställa konstnärlig eller vetenskaplig kvalitet, professionsrelevans, korrekt förvaltningsrättslig hantering samt rättssäkerhet för de studenter som skall läsa utbildningen. Den ska också underlätta processen för berörda aktörer så långt det är möjligt utan att det övriga kvalitetsarbetet påverkas negativt, och vara ett stöd för den tids- och kompetensmässiga planeringen av utvecklingsarbetet vid berörd akademi och institution (tidigare sektion). Ordningen har därför en struktur där handläggningsprocessen och de olika aktörernas ansvarsområden är preciserade och där det framgår vilken information som ska finnas med inför varje steg i processen.

Utveckling av kurs/program – akademiernas arbete

Vid akademierna sker arbetet med att utveckla en idé till ett färdigt program genom utformningen av en ansökan om ett nytt utbildningsprogram, nytt huvudområde och ny utbildningsplan. Ansökan samt utbildningsplanen arbetas fram i samråd med en handläggare från avdelningen för utbildningsstöd som har till uppgift att stödja processen i dess praktiska och formella delar och vara en länk mellan akademin och Forsknings- och utbildningsnämnden. Färdiga underlag ska enligt fastställd ordning sedan granskas innan ärendet behandlas i nämnden.

Det är högskolans rektor som beslutar att ett utvecklingsarbete ska påbörjas. På så sätt sker en tidig förankring och dialog kring akademins idé och ansökan.

Utveckling av kurs/program – nämndernas arbete

I Forsknings- och utbildningsnämnden sker bland annat en granskning av utbildningens upplägg och genomförande samt en värdering av den vetenskapliga kvaliteten. Ett tillstyrkande av ansökan samt godkännande av utbildningsplan utgör ett grundläggande kriterium för att ett beslut om inrättande ska kunna gå vidare till rektor. Nämnden hanterar även ansökningar om masterexamensrätt enligt samma handläggningsordning.

Utveckling av kurs/program – rektor

För att en idé om ett nytt utbildningsprogram ska realiseras krävs att rektor beslutar om inrättande av utbildningsprogram och i de fall huvudområde saknas för den aktuella utbildningsnivån även beslut om inrättande av nytt huvudområde.

Vid ett förslag om inrättande av utbildning tar rektor ställning till om en utbildning - vars uppläggning, genomförande och kvalitet har fastställts av nämnd, - ska inrättas vid högskolan.

Från rekrytering till antagning

Rekryteringsaspekter finns med redan under utvecklingen av utbildningen. Möjligheterna att nå ut med den nya utbildningen till presumtiva studenter stärks ju tidigare en rekryteringsplan tas fram. Rekryteringsinsatser behöver planeras i mycket god tid, vilket inte minst gäller färdig text till utbildningarnas administrativa system och trycksaker.

Att informationen i rekryteringssammanhang är korrekt är en förutsättning för ett gott förhållande mellan Högskolan i Borås och dess studenter. Antagning av studenter sker först efter att beslut om kurs- och utbildningsplaner är klara.