Kursutvärderingens ingående delar: Berördas omdömen, Kvantitativa data och Tidigare kursrapporter

Löpande kursutvärderingar

Fokus för högskolans kursutvärderingar är huruvida kursens genomförande har stött studentens lärande. Med kursutvärdering avses en analys av kursen utifrån följande faktorer:

  • Hur har kursens innehåll, undervisningsformer och examinationsformer stött studenternas lärande?
  • Hur har kursen forskningsanknutits?
  • Hur har kursen fungerat i relation till övriga kurser i programmet?
  • Hur har kursens resurser använts och upplevts?

Kursansvarig ska avgöra vad som i övrigt ska ingå i kursutvärderingen.

En kursutvärdering baseras på en mängd olika underlag som ska möjliggöra för en samlad analys av kursens utvecklingsbehov. Vilka underlag som ska beaktas framgår av högskolans riktlinjer och de rutiner som tagits fram gemensamt av högskolans akademier.

Kursrapporten publiceras på kurshemsidan för de studenter som gått den kurs som utvärderas och på kurshemsidan för de studenter som kommer att gå kursen nästa gång den ges. Kursrapporten publiceras även på canvassidan ”Kursrapporter vid Högskolan i Borås”.

Notera att kurser på forskarnivå har separata riktlinjer för löpande kursutvärdering.

Riktlinjer för löpande utvärderingar av kurser, 589-17 (pdf)