Ett skifte mot masspersonalisering av produkter och tjänster inom modehandeln

– vad blir implikationerna?

Ett skifte mot masspersonalisering av produkter och tjänster inom modehandeln

Tidigare studier inom detaljhandeln har identifierat att mass-personalisering utgör en del av den fjärde industriella revolutionen, vilken kommer att ha stora implikationer på framtida handel och konsumtion. Personalisering handlar dels om en omställning av produktion till beställningsvaror, dels om att öka försäljning och konverteringsgrader genom skräddarsydda lösningar för produkter, tjänster och hemsidor. Samtidigt visar forskare inom miljövetenskap hur vi överskrider planetens gränser, och därför behöver ta hållbarhetsaspekter i beaktning när vi utformar lösningar för framtida företagande.

En av de branscher som har kritiserats för sina ohållbara produktions- och konsumtionsmönster är modeindustrin, som också tidigt anammat personalisering som del av lösningen. Medan den dominerande uppfattningen av mass personalisering är att det leder till mer hållbarhet genom att minska överdrivna volymer och mer exakt möta kundernas krav, finns det indikationer på att det finns en baksida av personalisering, där det kan leda till mer konsumtion snarare än mindre, då det kan skapa ny efterfrågan hos kund. En annan hållbarhetsfråga är vilka utmaningar som personaliserade varor kommer med på andrahandsmarknaden. Däremot är det få forskare som har undersökt de faktiska konsekvenserna av en förändring mot mass personalisering, ett forskningsgap som jag kommer att adressera i projektet.