Ny masterutbildning under utveckling – öppnar för samarbete över ämnesgränserna
2025-09-16
– Utbildningen vänder sig till studenter från flera olika fält och utbildningsområden. Syftet är att erbjuda en bred och tvärvetenskaplig kompetens som kan komma till nytta inom en rad samhällssektorer. Vi ser framför oss att utbildningen ska bidra till att forma framtida medarbetare inom exempelvis polisiärt arbete, vård och omsorg, industrin samt andra områden där AI kan få stor betydelse, berättar han.
Unikt fokus för användning av AI
Unikt med utbildningen är att den ska ha ett tydligt fokus på tillämpning och etisk användning av den nya teknologin.
– I vår omvärldsanalys ser vi att många tekniska universitet främst satsar på att utveckla själva AI-teknologin. Vår utbildning skiljer sig genom att utgå från hur AI kan användas på ett värdeskapande och ansvarsfullt sätt i olika praktiska sammanhang. Etik och värdeskapande är därmed honnörsord som genomsyrar utbildningen, oberoende av område eller bransch, förklarar Daniel Yar.
– Vi är övertygade om att satsningen kommer att placera högskolan bland de första i Sverige som driver en utbildning med just detta fokus på tillämpning och etiskt användande av AI. Detta stärker högskolans profil som en innovativ och framåtblickande aktör inom högre utbildning.
Samtidigt skapas en viktig koppling till det regionala näringslivet genom att vi bidrar till kompetensförsörjning och stödjer utvecklingen av både personal och organisationer i deras digitala omställning. På så sätt blir utbildningen ett nav för regional utveckling, men även en plattform för nationella och internationella samarbeten.
På vilket vis kan utvecklingen av utbildningen leda till synergieffekter inom högskolan?
– Synergieffekterna uppstår framför allt i dialogen och samarbetet med kollegor från andra discipliner och institutioner. Genom att involvera deras domänkunskap kan vi kontinuerligt utveckla och anpassa programmet, så att det möter behov från flera olika studentgrupper och verksamhetsområden.
– Dessa samarbeten är inte begränsade till utvecklingsfasen, utan behöver löpa genom hela utbildningens livscykel – från planering till genomförande och vidareutveckling. Exempel på synergieffekter kan vara att juridiska perspektiv på AI tillförs i kurser som annars är teknikinriktade, att vårdvetenskapens fokus på människa och omsorg integreras i diskussioner om AI i välfärden, eller att industrins behov av datadriven produktion möter utbildningens etiska ramverk. På detta sätt skapas en dynamisk och tvärvetenskaplig miljö som stärker både utbildningen och högskolans samlade kompetens, berättar han.
Planen är att utbildningen ska ges på distans och på engelska, och på sikt rekrytera internationellt.
Läs mer
Kontakt för mer information och om du vill bidra med input till utvecklingen av masterutbildningen:
Solveig Klug