I kursen kommer du att möta grundläggande matematik inom framför allt taluppfattning och rumsuppfattning. Kursen berör även hur du kan ge en god grund för barns och elevers fortsatta lärande inom statistik, sannolikhet, algebra och funktioner. Kursen har didaktisk utgångspunkt med fokus på förskolebarn och elever i de tidigare årskurserna men blickar också framåt mot fortsatt utveckling av elevers matematiska kunnande. Du får arbeta undersökande och laborativt, både för att utveckla din undervisning i matematik men även för din egen kunskapsutveckling. Kursen fokuserar på fördjupad förståelse för matematiska begrepp genom teoretiska kunskaper och praktiska erfarenheter i skapande ämnen. En central aspekt är hur didaktiska val kan påverka barns och elevers lärande i matematik.
Introduktion
Kursintroduktion sker måndag 28 augusti kl.16:00–18:00. Introduktionen och övriga kurstillfällen sker på distans via webbplattformen Zoom. För att kunna medverka på Zoom är det viktigt att du har fungerande högtalare och mikrofon. Zoom kan användas på dator, surfplatta och smarta mobiltelefoner.
Läs mer om hur vi använder Zoom
Tider och datum för övriga kurstillfällen arbetas med in i det sista. Senast en vecka innan kursstart ska alla bitar vara på plats. Du får då tillgång till kusen i Canvas (högskolans nlärplattform). Här kommer du att hitta mer information om kursen, kursens olika moment, kursplan, länk till schema och länk till det Zoomrum där kursen kommer att hållas.
Kursen ges eftermiddagstid med start tidigast kl. 16:00 under varierande veckodagar, oftast två tillfällen i veckan.
Om du inte redan registrerat dig på kursen så är det dags att göra det nu.
Läs mer om hur du registrerar dig på webbsidan Ny student, där det finns en steg för steg-guide
Information om kursens litteratur
Björkdahl Ordell, Susanne & Eldholm, Gerd (2018). Textil som pedagogiskt redskap: för lärande i förskolan, förskoleklass och skolans tidiga år. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur (112 s). Denna titel kan komma att utgå, så det kan vara klokt att avvakta med att införskaffa just denna titel. Mer information ges vid kursintroduktionen.
Den litteratur som vi behandlar först i kursen vid ett litteraturseminarium är Matematikens mönster av Furness och Björklund Boistrup, den del som berör Rumsuppfattning.
Vad gäller den valbara litteraturen så är två av titlarna mer riktade mot undervisning i förskola:
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan: att se världen i ljuset av matematik. Första utgåvan Stockholm: Natur & Kultur (273 s)
Molander, Kajsa (2016). Leka och lära matematik ute: [förskola]. 9. upplagan Vimmerby: Outdoor Teaching (118 s)
och två titlar mer riktade mot undervisning i grundskolans årskurser:
McIntosh, Alistar (2008). Förstå och använda tal: en handbok. Göteborg: NCM Göteborgs universitet (244 s)
Molander, Kajsa, Bucht, Mia, Lättman-Masch, Robert & Wejdmark, Mats (2019). Att lära in matematik ute: årskurs F-9 2. Andra upplagan Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag (256 s)
Med hopp om en trevlig och givande kurs.
Per Håkansson, kursansvarig