Välkommen till kursen Kommunikation i organisationer!
Vi är glada över att du valt att studera hos oss i denna fristående kurs som ges inom "Magisterprogrammet i strategisk information och kommunikation (SASIC)"! Vi hoppas att du ska hitta mycket ny kunskap att ta med dig i ditt yrkesliv.
Alla organisationer bygger på kommunikation, det är en förutsättning för att organisera arbete och uppnå mål. Ändå är det ett område som sällan klargörs inom organisationen och det ligger ofta på kommunikatörer att i första hand hantera intern såväl som extern kommunikation. I den här kursen tittar vi därför på hur vi i organisationens alla led kan synliggöra och förbättra kommunikationen samt ingångar för hållbar utveckling i organisationens kommunikation.
Kursens syfte är att du ska stöttas i att tillämpa informations- och kommunikationsteorier samt aspekter för hållbar utveckling för att förstå, värdera och skapa strategisk kommunikation i organisationen.
Kontaktorganisationer – en förutsättning för examination
För att kunna examineras i kurserna - både som programkurs och fristående kurs - behöver du en kontaktorganisation, som t ex kan vara din nuvarande, tidigare eller kommande arbetsplats. Ta därför del av vår information om att arbeta med en kontaktorganisation.
På samma sida går det också att hitta informationsbrev (på svenska och engelska) som du kan skicka till kontaktorganisationen.
Organisationskopplingen i kursen sker framförallt genom två examinationsuppgifter. Den ena är en analys av organisationens kommunikationsformer utifrån underlag. Den andra är ett större projektarbete där du i organisationen – genom intervjuer och annan dokumentation – identifierar, undersöker och försöker lösa en kommunikationsutmaning.
Kontaktorganisationer kan vara offentliga organisationer, såsom skolor eller vårdcentraler, likaväl som företag eller ideella organisationer och kan ha sitt säte inom eller utanför Sverige. För din egen skull rekommenderar vi att du väljer en organisation som är villig att avsätta tid för dig och dina uppgifter. Du kommer att lära dig mer om både du och kontaktorganisationen får ett större utbyte.
Du ordnar själv en kontaktorganisation.
Kursens upplägg
Kursen ges på halvfart under cirka 9 veckor, det vill säga en läsperiod, och motsvarar 7,5 hp. Kursen kräver ett stort eget ansvar för dina studier och att du arbetar självständigt. Samtidigt ser vi fördelarna med en god gruppsammanhållning som ger utbyten. Det är särskilt berikande eftersom vi sett att våra studenter kommer från många olika bakgrunder och samarbetar med många olika typer av kontaktorganisationer.
Kontakter mellan studenter och mellan studenter och lärare i kursen kommer i första hand att ske via lärplattformen Canvas. I Canvas finner du information någon vecka före kursstart och du kan där även komma i kontakt med kursansvariga och övriga lärare.
Du läser tillsammans med programstudenterna som parallellt läser kursen Introduktion till Information Management. Här presenteras läsordningen som våra programstudenter följer:
Läsperiod 1 (vt):
- Introduktion till Information Management 7,5 hp
- Kommunikation i organisationer* 7,5 hp
Läsperiod 2 (vt):
- Kunskap i organisationer* 7,5 hp
- Datastrategier för organisationsutveckling* 7,5 hp
Läsperiod 3 och 4 (ht):
- Informationsprodukter och hållbar utveckling* 7,5 hp
- Magisteruppsats 22,5 p
Kurser markerade med * (Asterix) ges också som fristående kurs.
De tre första kurserna i programmet är även förkunskapskrav för att skriva magisteruppsats inom Information management som är programmets huvudområde.
Det finns även praktisk information på högskolans webbplats, på högskolans webbsidor för nya studenter.
Vidare vill jag och kurslaget önska dig grattis till antagningen. Vi ser fram emot många intressanta diskussioner för hållbar och strategisk kommunikation i organisationer.
Vänligen,
Karolina Olga Nord, kursansvarig, med kurslag.