Riktlinjer för användning av AI i undervisning och examination
Riktlinjer
Högskolan i Borås ser positivt på ansvarsfull och etisk användning av generativ AI. Lärare och studenter kan tillsammans utforska möjligheterna med generativ AI. Användningen av generativ AI ska kunna integreras i utbildningen, vara ett naturligt inslag i undervisningen och/eller en del/ett led i examinationen. För att användning av generativ AI ska vara tillåten förutsätts att den följer relevant lagstiftning exempelvis AI-förordningen och dataskyddsförordningen.
Riktlinjerna består av sex punkter vilka tjänar som stöd till lärare, studenter och doktorander. Riktlinjerna utgör ett ramverk för användning av generativ AI inom undervisning och examination på alla nivåer vid högskolan.
Syfte
Syftet med riktlinjerna är att främja en gemensam syn och ett säkert användande av generativ AI i undervisning och examination vid Högskolan i Borås. Riktlinjerna är allmänt formulerade eftersom AI-området är föränderligt och högskolans utbildningar skiljer sig åt. Riktlinjerna gäller alla generativa AI- teknologier som används för att generera text, bild eller annan media samt AI-drivna tjänster för analys av text eller data samt informationssökning.
Lärare, studenter och doktorander som tar AI-genererat material i bruk ansvarar för hur materialet används. Akademisk integritet, ett kritiskt förhållningsätt till materialets pålitlighet samt etiska överväganden ska genomsyra användningen.
Lärare, studenter och doktorander som planerar att använda generativ AI i samband med undervisning eller examination ansvarar för att hålla sig informerade om dessa riktlinjer samt i förekommande fall instruktioner för användning inom aktuell kurs.
Ramverk
- Tydlig information om eventuella begränsningar
Om användningen av generativ AI ska vara begränsad vid undervisning och/eller examination, ska det tydligt framgå av skriftlig information till studenterna.
Begränsningen ska motiveras utifrån kunskapsmål, uppgiftens karaktär och syfte, eller andra pedagogiska överväganden. - Redovisning av användning
Om studenter eller doktorander ska redovisa användning av generativ AI i en uppgift eller vid examination ska det tydligt framgå i instruktionen till uppgiften eller examinationen. - Tillhandahållande av verktyg
Om studenter eller doktorander förutsätts använda generativ AI inom undervisning eller examination ska högskolan tillse att verktyg tillhandahålls utan kostnad. - Känsliga personuppgifter
Vid användningen av generativ AI ska högskolans regler för hantering av personuppgifter följas. Känsliga personuppgifter, extra skyddsvärda personuppgifter eller annan skyddsvärd information får för närvarande inte överföras till något system för generativ AI. - Spridning av material
Upphovsrättsskyddat material får inte utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren överföra till generativ AI som använder uppladdat material för att träna systemet. - Rättssäkerhet
Examination och betygssättning är alltid lärarens ansvar och får inte överlåtas till generativ AI.
Du kan ladda ner riktlinjerna som PDF från diariet Dnr 914-25
(Endast tillgänglig från högskolans nät eller VPN)
Praktiska tips
Du måste alltid vara transparant med hur du använt AI. Läs mer om detta i bibliotekets ämnesguider där det finns ett avsnitt om AI under varje ämne.
Observera att otillåten användning av AI-verktyg i samband med examination kan klassificeras som en disciplinär förseelse och kan därför komma att anmälas som ett disciplinärende enligt 10 kap. Högskoleförordningen.