Digital skjutbana ett framgångskoncept i Borås

I lokalen i direkt anslutning till övningsområdet vid Sagagatan i Borås är övningsbåsen uppradade. Båsen är utrustade med TV-skärmar, hörlurar och ett övningsvapen och hit är studenterna välkomna för att ta del av instruktionsfilmer, mängdträna och helt enkelt bli bättre skyttar – utan att ha avfyrat ett enda skott. Den digitala skjutbanan, som lokalen kallas, är egenutvecklad och unik för Högskolan i Borås.

– Vi såg ett behov av att studenterna kunde mängdträna skytte så bra som möjligt utan att vara beroende av oss lärare, säger polislärare Fredrik Strömkvist som tillsammans med sin lärarkollega Patrik Brandin varit med och utvecklat den digitala skjutbanan.

Torrträning har funnit hur länge som helst inom Polismyndigheten och på den privata skyttescenen. Egentligen kan man säga att det finns vinster i att torrträna inom alla idrotter och aktiviteter där du gör något som handlar om muskelminne. Det innebär enkelt förklarat att du går igenom alla vapenmoment utan att skjuta med vapnet. Dock har förutsättningarna för träningen många gånger lämnat mer att önska.

– Vår erfarenhet är att det tidigare handlat om att studenterna bara kan öva på begränsade tider och att man fick öva genom att stå mot en spegel där du siktar på dig själv och ”skjuter av”. Det blir svårtillgängligt för studenterna och svårt att veta om man gör rätt, berättar Patrik Brandin.

Övar precisionsskytte med hjälp av film

Lösningen var att skapa ett utrymme dit studenterna på eget initiativ kan gå och ta del av instruktionsfilmer och övningar. Tillsammans med högskolans medieproducenter utvecklades en databas med filmer.

– Det är i grund och botten en digitaliserad vapenhandbok. Du kan titta på hur olika moment som exempelvis behörighetsprovet går till, samtidigt som du kan göra övningar där du bland annat övar drag från hölster eller lär dig plocka isär ett vapen, förklarar Fredrik Strömkvist.

Databasen är även tillgänglig på distans via högskolans lärplattform och filmerna är inspelade med riktiga proportioner.

– Det betyder att när du övar precisionskytte mot skärmen är avståndet du uppfattar på skärmen samma avstånd som du sedan kommer uppleva på behörighetsprovet. Att hela modulen finns tillgänglig på distans gör också att studenterna kan förbereda sig inför lektioner på ett helt annat sätt än tidigare, fortsätter Fredrik Strömkvist.

Ingen student har misslyckats med behörighetsprovet

Högskolan i Borås har hittills utbildat fler än 600 poliser sedan starten 2019. Än är det ingen student som misslyckats med sitt behörighetsprov under utbildningen vid högskolan – och här har den digitala skjutbanan varit nyckeln.

– Det finns gott om exempel där studenterna varit svaga på olika moment och blivit uppmanade att träna på egen hand på den digitala skjutbanan. När de kommer tillbaka till nästa lektion är det tydligt att de förbättrat sig något oerhört, detta helt utan att ha avfyrat ett enda skott eller behövt ha en lärare närvarande, säger Patrik Brandin och fortsätter.

– Att ha den digitala skjutbanan ger studenterna ett egenansvar kring sitt skytte som inte funnits innan. Behöver du bli en bättre löpare inför fystesterna kan du gå och köpa ett par skor och gå ut och springa, men vi kan inte säga till en student att ”gå och köp ett vapen och skjut mer”. Men med den digitala skjutbanan kan inga studenter komma under den sista terminen och säga att de inte fått öva tillräckligt. Det är helt upp till dem själva.

En fullträff – men inte utan utmaningar

Vid närmare koll på statistiken talar den också sitt tydliga språk – över 695 timmar såg studenterna på materialet i den digitala skjutbanan när statistiken sammanställdes över ett år. Men att det bara är så lätt som att skicka dem för egenträning är en sanning med modifikation.

– Det är viktigt att vi ser till att studenterna förstår kopplingen mellan torrträning och skarpskytte. Annars kan det lätt bli så att man övar torrt på ett sätt, och så kommer du hit under våra skyttelektioner och skjuter skarpt på ett annat sätt. Det är en utmaning som vi måste hantera för att konceptet ska fungera, säger Fredrik Strömkvist.

En annan sak som saknas under studenternas egenträning och som är en viktig del av polisens pedagogiska modell är feedback, men lösningar finns.

– Vi kollar just nu på att studenter ska kunna genomföra vissa övningar parvis med ”split screen” för att kunna ge varandra feedback. Likaså möjlighet att på skärmen framför sig ha en lärare som genomför ett visst moment parallellt med dig, fortsätter Fredrik Strömkvist.

Sveriges polis är precis mitt uppe i ett vapenbyte – från Sig Sauer till Glock 45. Bytet innebär att nytt utbildningsmaterial behöver tas fram, vilket också gett möjlighet att utveckla den befintliga databasen.

– Dels har vi utvecklat de pedagogiska delarna i materialet så att vi uttrycker oss på bästa sätt för att studenten ska förstå hur de ska agera. Sedan jobbar vi även på nytt material med olika scenarioövningar där studenterna kommer kunna få agera mot ett scenario där de exempelvis kan öva på vapenväxling eller andra liknande moment, säger Patrik Brandin.

Smidigt koncept för polisstationer

Att investera i en digital skjutbana handlar inte om monstruösa siffror. När väl hårdvaran och mjukvaran är på plats behöver tid läggas på att ta fram utbildningsmaterial, men efter dessa initiala investeringar är allt mer eller mindre självgående och kan rymmas nästan var som helst.

– Det finns flera polisstationer runtom i Sverige som inte har tillgång till en skjutbana. Med vårt koncept går det att hitta en liten vrå i polishuset där personalen på ett toppmodernt och pedagogiskt sätt kan öva torrt och bibehålla sina skyttefärdigheter inför det årliga behörighetsprovet. Vi hoppas att fler ska få upp ögonen för vårt digitaliserade koncept, avslutar Fredrik Strömkvist.

Läs mer

Polisprogrammet

Att läsa polisutbildningen på distans

Filmer från Polisprogrammet