Jämställdhetsintegrering på agendan – för att få fler kvinnor till ingenjörsutbildningarna
2025-09-09
Det var ledningen och programansvariga på institutionen som fick möjlighet att gå kursen Jämställdhetsintegrering i praktiken som erbjudits inom ramen för Enheten för högskolepedagogisk utveckling och forsknings (HUF) verksamhet sedan 2019. Bo Månsson, prefekt, berättar:
–Vi ska tänka i banor som gör att våra utbildningar känns mer relevanta för kvinnor. Samhället har ett tydligt behov av kvinnliga ingenjörer och vi vill bidra med vår del. Vi vill arbeta för att kvinnor ska tycka att våra utbildningar är intressanta – ingenjörerna kan bidra till att lösa de problem som världen står inför och det finns spännande jobb.
Andra insatser för att göra ingenjörsutbildningarna attraktivare för kvinnor är ett nystartat nätverk för kvinnliga ingenjörsstudenter och en översyn av namnen på utbildningarna.
– Vi behöver tänka igenom namnen på programmen och om kvinnor ska känna sig välkomna måste vi bli bättre på att tala om vad utbildningen leder till för jobb, säger han.
Linda Borglund, universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogiskt arbete och som hållit i kursen tillsammans med Marie Wannberg, universitetslektor vid samma institution, berättar:
– Kursen har varit öppen att anmäla sig till, men vi har också skräddarsytt kursen efter önskemål från institutioner eller kurslag, precis som i fallet med Institutionen för ingenjörsvetenskap. Högskolan har ett mål kring jämställdhet om berör undervisning och studenter, och som vi har arbetat för sedan 2017.
Ger konkreta verktyg
– Det är ett ambitiöst mål som innebär att alla utbildningar som högskolan ger ska innehålla moment kring jämställdhet och genus. Detta kan upplevas som svårt, och där har vår kurs varit ett stöd för lärare som vill utveckla sin undervisning, säger hon.
Kursen ger konkreta verktyg för att integrera jämställdhet i undervisningen. Den startar med en halvdag där gruppen går igenom begrepp, riktlinjer, lagar och teoretiska grunder. Andra tillfället blir det diskussion, exempel och deltagarna får fundera kring sin egen kursplan och/eller undervisningsmoment.
– Det är jättekul att se hur kursdeltagarna tar fram konkreta förslag på när och hur de kan ta upp jämställdhets- och genusaspekter i sina kurser. De ser att det inte behöver vara så komplicerat och att jämställdhetsfrågorna genomsyrar alla ämnen, säger Marie Wannberg.
Tidigare har lärare från Institutionen för informationsteknologi, textilteknologi samt en grupp undervisningstekniker på Akademin för textil, teknik och ekonomi gått kursen.
Nästa kurstillfälle
Under hösten finns ett öppet kurstillfälle inplanerat. Sista anmälningsdag är 1 oktober och kursen startar 8 oktober.
Läs mer om högskolans arbete kring jämställdhetsintegrering
Solveig Klug