Elisabeth ser varje dag på jobbet i skolan som ett äventyr

Vad arbetar du med? 
– Jag är klasslärare för en årskurs 5 på en skola i Borås. Jag fick min nuvarande klass som nyexaminerad lärare och har ett tätt samarbete med min kollega i parallellklassen. Vi delar på ämnen och undervisar i båda klasserna. Tillsammans med kökschef ansvarar jag för skolans ”matråd” där elevrepresentanter närvarar och diskuterar skolmaten och miljön i matsalen.

Vad innebär ditt arbete?
– Just nu undervisar jag i svenska, engelska och samhällsorienterade ämnen. Där ingår planering och genomförande av lektioner samt bedömning av elevernas kunskaper. Jag ansvarar för mina lektioner men samarbetar tätt med min närmsta kollega vilket innebär samplanering och även gemensamma bedömningar. Utöver undervisningen har jag rasttillsyn ett antal timmar i veckan. På så sätt bygger jag relation till alla elever på mellanstadiet och får en inblick i det sociala samspelet dem emellan.

Vad är det bästa med ditt yrke?
– Varje dag blir ett litet äventyr! Arbetet med människor, i det här fallet barn i åldrarna 10–12 år, är händelserikt, spännande och väldigt roligt. Det kan handla om en intressant diskussion som uppstår i klassrummet som gör att jag behöver frångå lektionsplaneringen. Men också den sociala aspekten av yrket som innebär ett ständigt arbete med relationer, ledarskap i klassrummet och konflikthantering. 

På vilket sätt har du haft nytta av din utbildning i ditt nuvarande arbete?
– Lärarutbildningen innehöll en bra mix av kurser med fokus på ämneskunskaper, pedagogik, didaktik, vetenskap och andra praktiska färdigheter som är avgörande för att axla rollen som färdig lärare. Man skulle kunna likna det vid att jag fått en verktygslåda som fylldes på under mina fyra år på högskolan. Den verktygslådan har jag sedan burit med mig och fortsatt att fylla med nya verktyg och erfarenheter. 

Vad tyckte du om studietiden på Högskolan i Borås?
– Den sociala biten var viktig för mig och jag hade fyra lärorika och roliga år på högskolan tillsammans med mina studiekamrater. Jag njöt verkligen av tiden som student och träffade flera personer som idag står mig väldigt nära.

Vad tyckte du om utbildningen?
– Utbildningen var varierad och intressant. Den innehöll både teoretiska och praktiska moment som förberedde mig på verkligheten som undervisande lärare. I princip alla kurser innebar också en verksamhetsförlagd period vilket blev ett viktigt komplement. Att få chansen att vara ute på skolor och få testa de kunskaper vi fått under utbildning, var roligt och mycket lärorikt. Lärarutbildningen var också varierad i form av olika examinationsformer vilket jag ser tillbaka på som något positivt; tentor, inlämningsuppgifter, grupparbeten och muntliga redovisningar.

Något du tycker man ska tänka på om man funderar på att läsa till lärare?
– Arbetet som lärare passar dig som vill vara med och forma framtidens samhällsmedborgare. Yrket benämns ofta som att man inte bara arbetar som lärare utan också som ”förälder, polis, psykolog, sjuksköterska”, vilket visserligen stämmer tills viss del – men jag vill slå ett slag för det grundläggande uppdraget nämligen att utbilda eleverna! Därför är det viktigt att ha goda ämneskunskaper, ha god social kompetens och vara öppen och intresserad av att utvecklas tillsammans med andra – både kollegor och elever. Som lärare behöver du vara flexibel, uppfinningsrik och lyhörd. 

Läs mer om Grundlärarutbildningen med inriktning årskurs 4-6 

Alla lärarutbildningar som erbjuds på Högskolan i Borås 

Text: Ulrika Emtervall, 2022
Foto: Privat