Central arbetsmiljökommitté
Högskolans centrala arbetsmiljökommitté har ansvar för övergripande planerings- och samordning i arbetsmiljöarbetet. Den ägnar sig åt uppföljning och tillsyn enligt AML kap 3 § 2 och Arbetsmiljöverkets föreskrift (AFS) 2001:1 om systematiskt arbetsmiljöarbete om årlig uppföljning av arbetsmiljöarbetet.
De anställda och studenter medverkar genom skyddsombud respektive studerandeskyddsombud som har utsetts av respektive fackliga organisationerna och studenterna. Representanter från Saco-S respektive OFR/S ingår i gruppen sammansättning.
Kommittén är rådgivande till rektor i arbetsmiljöfrågor och sammanträder minst sex gånger per år.
Kommitténs sammansättning
Ledamöter
För arbetsgivaren:
- Birgitta Alfraeus, HR-chef, ordförande
- Stina Sundling, ledamot
- Charlott Sundeen, campus- och hållbarhetschef, ledamot
- Irma Lina Molnar, HR-handläggare, sekreterare
För arbetstagarna:
- Agnes Andersson Wänström, huvudskyddsombud, skyddsombud A1
- Vakant, skyddsombud VS
- Christina Mauléon, skyddsombud A1
- Jonas Westman, skyddsombud A2
- Goran Puaca, skyddsombud A2
- Veronica Trépagny, skyddsombud A3
- Kenny Hammarbäck, skyddsombud A4
Studenthälsan:
- Helene Nilsson, kurator
För studenterna:
- Robert Näsström, huvudstuderandeskyddsombud
Fackliga representanter med närvaro-/yttranderätt:
- Vakant
Sammanträdestider 2024
Centrala arbetsmiljökommittén sammanträder i normalfallet kl 13:00-15:00 följande dagar:
- 25 januari (A315)
- 14 mars (Zoom-möte)
- 16 maj (Zoom-möte)
- 29 augusti (A315)
- 17 oktober (Zoom-möte)
- 12 december (Zoom-möte)
Anmäl ett ärende
För att anmäla ett ärende till centrala arbetsmiljökommittén skickar du ett mejl till HR. Du får därefter en bekräftelse om ditt ärende kommer att lyftas enligt önskemål.
E-post till HR: hr@hb.se
Kallelse skickas ut fem arbetsdagar innan mötet hålls, eventuella handlingar behöver därför inkomma sex arbetsdagar före aktuellt möte.
Minnesanteckningar
Minnesanteckningar kan begäras ut från högskolans arkiv.
Mejla begäran till: registrator@hb.se