Verktyg för integrering av hållbar utveckling

Introduktionsmomentet ska ge studenterna grundläggande och reflekterad förståelse för begreppet hållbar utveckling (HU), utifrån ett flervetenskapligt perspektiv. Denna förståelse ska de kunna relatera till i sina fortsatta studier, som aktörer i samhället, i roller inom sina professioner och för att bidra till utvecklingen av de organisationer som de är verksamma i.

Momentet tar upp historia om begreppet hållbar utvecklings uppkomst, komplexiteten det omfattar och hur detta utvecklats till FNs Agenda 2030 och de sjutton globala målen för hållbar utveckling, som antogs av FN:s generalförsamling under 2015. Agenda 2030 kommer att prägla lokal såväl som global utveckling fram till år 2030 och påverkar därmed även kunskapsbehov inom professioner. För förståelsen av hållbar utveckling ges introduktion till begreppen resiliens och planetens gränser (Rockström et al, 2009) samt hur de kan ställas i relation till social och ekonomisk utveckling vilket bl.a. illustreras genom den s.k. donut-modellen (Raworth, 2012) vilken lyfter fram vikten för mänskligheten att säkerställa att människors behov och rättigheter tillgodoses inom planetens gränser.

Momentets upplägg ger möjlighet till interaktion och dialog om innebörden av en hållbar utveckling och följder av det. Aktiviteterna i momentet är:

  • Ett pass med föreläsningar eller en serie inspelade föreläsningar som bygger på eller kompletterar de resurser som anvisas till för självstudier. Tidsåtgång 2 - 3 timmar.
  • Självstudier utifrån litteratur, filmklipp med mera som finns anvisning till på lärplattformen.  Materialet är omfattande, men innehåller sammanfattningar som möjliggör grundläggande genomgång på 3-5 timmar. Ett enkelt självrättande test i Ping Pong, med flervalsfrågor, kan ingå.
  • Ett seminarium i form av ett dialogcafé för att reflektera om HU i relation till roller i samhället, professioner och organisationer – 3 timmar

Ansvariga för det program och den kurs, som momentet integreras, i beslutar om och i så fall på vilket sätt studenternas deltagande och tillgodogörande av undervisningen i momentet skall examineras/kontrolleras. Det kan exempelvis ske genom:

  • Obligatoriskt deltagande i seminariet. Innan seminariet kan studenterna ha gjort ett test med flervalsfrågorna och fått godkänt.
  • Bedömning av kunskaper och reflektionsförmåga rörande hållbar utveckling i en examinationsuppgift inom anpassad för kursen som momentet integreras i. 

Länk till momentet i pingpong (kräver inloggning)


Referenser:

United Nations 2015. A/RES/70/1. Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development, New York: United Nations.

Raworth, K. 2012. A Safe and Just Space for Humanity, Oxfam Discussion Paper, Oxford: Oxfam International.

Rockström, J., Steffen, W., Noone, K., Persson, Å., Chapin, III, F.S., Lambin, E., Lenton, T.M., Scheffer, M., Folke, C., Schellnhuber, H., Nykvist, B., De Wit, C.A., Hughes, T., van der Leeuw, S., Rodhe, H., Sörlin, S., Snyder, P.K., Costanza, R., Svedin, U., Falkenmark, M., Karlberg, L., Corell, R.W., Fabry, V.J., Hansen, J., Walker, B.H., Liverman, D., Richardson, K., Crutzen, C., Foley. J. 2009. Planetary boundaries: exploring the safe operating space for humanity. Ecology and Society 14 (2).