Granskning av högskolans kvalitetssystem för utbildning och forskning

Huvudfokus för granskningen är att säkerställa att lärosätena arbetar systematiskt med att följa upp, utvärdera och utveckla sin utbildning och forskning. Under samma år granskas även högskolorna i Dalarna och Linköping. 

Granskningsprocessen

Arbetsgrupper, centralt och vid akademierna, har formats och kommer under våren 2024 att arbeta med underlag till högskolans självvärdering. Den färdiga självvärderingen lämnas till UKÄ 22 maj. Preliminärt kommer UKÄ i slutet av 2024 att genomföra platsbesök på högskolan och intervjua medarbetare. Det samlade omdömet ges på en tregradig skala: Godkänt kvalitetssäkringsarbete, Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll och Ifrågasatt kvalitetssäkringsarbete. 

Fokus för granskningen

Vad är det som högskolan ska visa och leva upp till? Följande sex punkter är hämtade från UKÄ:s vägledning:

  1. Lärosätet ska kunna visa att de organiserar kvalitetssäkringsarbetet och tillämpar kvalitetssystemet på ett välfungerande vis och att lärosätet i praktiken ändrar sådant som inte fungerar väl.
  2. I självvärderingen ska lärosätet beskriva sitt kvalitetssystem. Lärosätet ska visa hur systemet tillämpas, analysera kvalitetssäkringsarbetets styrkor och utmaningar samt belägga analysen med stöd av dokumenterade exempel.
  3. Granskningen fokuserar på huruvida lärosätenas kvalitetssäkringsarbete på ett systematiskt och ändamålsenligt sätt bidrar till att säkerställa och utveckla utbildningarnas och forskningens kvalitet.
  4. I ett välfungerande kvalitetssystem ingår en välfungerande förbättringscykel. Med en välfungerande förbättringscykel menar vi att lärosätet arbetar systematiskt med att följa upp och utvärdera verksamheten samt använder resultaten som detta ger för att uppnå hög kvalitet i utbildningarna och forskningen.
  5. Om lärosätets kvalitetssäkringsarbete tidigare har granskats av UKÄ ska lärosätet i självvärderingen förhålla sig till den tidigare granskningen. Beskrivningen bör vara övergripande och ge bedömargruppen en bild av hur kvalitetssäkringsarbetet har utvecklats sedan den förra granskningen.
  6. Lärosätet får gärna ge exempel på hur lärosätet med hjälp av kvalitetssystemet har identifierat och agerat på brister eller utvecklingsområden. Exempel på att kvalitetssäkringsarbetet fungerar som det är tänkt hjälper bedömargruppen att förstå hur arbetet fungerar i praktiken.

Läs mer om granskningsprocessen i sin helhet på UKÄ:s webbplats
Läs mer om högskolans kvalitetsarbete 

Kontaktpersoner

Kvalitetssystem utbildning: Anders Nylund
Kvalitetssystem forskning: Olof Harbecke
Ansvarig för arbetet med högskolans självvärdering: Kim Bolton