Som universitetslektor är jag verksam vid Institutionen för pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås, där jag arbetar med undervisning och forskning om barns språk-kognitionsutveckling vid typisk och atypisk utveckling. Det innefattar specialpedagogiska frågeställningar inom förskola/skola/anpassad grundskola, där jag bland annat har intresserat mig för evidensbaserade metoder för att stötta barns språkutveckling. Min avhandling i lingvistik från Göteborgs universitet (2016) har fokus på språkutveckling vid autismspektrumtillstånd. Min teoretiska bakgrund är tvärvetenskaplig och i min forskning kombineras språkliga/kognitiva/perceptuella perspektiv med interaktionella perspektiv.
Uppdrag
Programrektor för förskollärarutbildningarna vid Institutionen för pedagogiskt arbete
Till forskarens publikationer i DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet)
Externa publikationer
Bok (kurslitteratur)
2021
Nordgren, Pia (2021). Språk i sikte. Barns interaktionsutveckling i relation till perception och kognition. Lund: Studentlitteratur.
Doktorsavhandling
2016
Nordgren, Pia, M. (2016). FROM SOUNDS TO SPEECH AND GESTURES Case studies of linguistic interaction in children with ASC, Ale tryckteam, Bohus.
Vetenskapliga artiklar
2025
Nordgren, Pia M. (2025). Teachers’ Reports on Interaction and Evidence-Based Methods in Swedish Compulsory School for Pupils with Intellectual Disabilities
Journal of interactional research in communication disorders, 15:4, 331-361.
2023
Frostlund, Jörgen, Nordgren, Pia (2023). Inkludering, en skola för alla och elever med intellektuell funktionsnedsättning i grundskolan: en forskningsöversikt av forskning i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik. Epub ahead of print.
2022
Frostlund, J., & Nordgren, P. M. (2022). Evidence-based teaching in Swedish compulsory schools for pupils with intellectual disabilities. Journal of Interactional Research in Communication Disorders, 14(1), 154–188.
2017
Nordgren, Pia, M. (2017). Precursors of language development in ASC: A longitudinal single-subject study of gestures in relation to phonetic prosody. Journal of intellectual disabilities, 23:1, 19-38.
2016
Nordgren, Pia, M. (2016). F0, F0 range and duration of utterances – Longitudinal single- subject studies of prosody in two Swedish children with ASC, Clinical Linguistics & Phonetics, 30:1, 29-48.
2015
Nordgren, Pia, M. (2015). Phonological Development in a Child with Autism Spectrum Condition: Case Study of an Intervention, Journal of interactional research in communication disorders, 6:1, 25-51.
Konferensartiklar
Nordgren Pia & Frostlund, Jörgen (2022). Interteach – A total investigation study of Swedish schools regarding the education of pupils with intellectual disabilities International Journal of Technology and Inclusive Education, 11:1.
Konferenspresentationer
2023
Nordgren, Pia, Frostlund, Jörgen (2023). Interaction with the Environment – part of the Education for Pupils with Intellectual Disabilities – or Not? Konferensbidrag ECER.
2013
Nordgren, Pia (2013). Attention in terms of response time in one child with autism spectrum disorders. International congress of linguistics 2013.
2010
Nordgren, Pia (2010). Phonetic and phonological aspects in relation to theory of mind and possible consequences for speech training in autism. Proceedings, FONETIK 2010, Dept. of Phonetics, Centre for Languages and Literature, Lund University