Niklas Sörum
Docent Universitetslektor
Akademin för textil, teknik och ekonomi (inklusive Textilhögskolan)
Institutionen för företagsekonomi och textilt management
Niklas Sörum (f.d. Hansson) är docent i företagsekonomi och universitetslektor vid Högskolan i Borås. Han forskar om digitalisering av konsumtionskultur, etisk konsumtion, second hand- och vintagemarknader, och kultur och kulturarvets roll i hållbar stadsutveckling.
Hans forskning har publicerats i vetenskapliga journaler som Consumption, Markets & Culture, Journal of Consumer Policy, International Journal of Heritage Studies och Culture Unbound. Niklas senaste böcker är utgivna på Routledge och tar fokus på hur digitalisering påverkar konsumtionskulturen samt relationen mellan konsumtion och mobilitet.
Niklas Sörum är även forskare vid Centrum för Konsumtionsvetenskap, CFK, vid Göteborgs universitet.
Läs om forskningsprojektet The role of digital consumer data in contemporary consumer culture, som startade i januari 2021. (Extern länk)
Inriktning på forskningen
- Konsumtions(kultur)forskning
- Digitalisering av konsumtionskultur
- Etisk, ansvarsfull och hållbar konsumtion
- Secondhand marknader, konsumtion och kultur
- Kultur och kulturarv i hållbar stadsutveckling
Undervisningsområden
- Marketing, consumption and responsibility – cultural perspectives
Externa publikationer
Cochoy F, Licoppe C, Petersson McIntyre M, Sörum N (2020) Digitalizing consumer society: equipment and devices of digital consumption (extern länk) , Journal of Cultural Economy
Johansson B, Peterson McIntyre M, Sörum N (2019) Konsumtionskultur: Innebörder och praktiker. En vänbok till Helene Brembeck
Fuentes, C & Sörum, N (2018) Agencing ethical consumers: smartphone apps and the socio-material reconfiguration of everyday life. Consumption Markets & Culture, DOI: 10.1080/10253866.2018.1456428 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10253866.2018.1456428
Cochoy F, Hagberg J, Petersson McIntyre M, Sörum N (2017). Digitalizing Consumption, How devices shape consumer culture., Routledge
Helene Brembeck & Niklas Sörum (2017) Assembling nostalgia: devices for affective captation on the re:heritage market, International Journal of Heritage Studies, 23:6, 556-574, DOI: 10.1080/13527258.2017.1300928
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13527258.2017.1300928?journalCode=rjhs20
http://portal.research.lu.se/portal/files/11672972/S_rum_Fuentes_s.pdf
Petersson-McIntyre, M & Sörum, N (2016) Konsumtionskultur och digitalisering, i Kulturella Perspektiv: svensk etnologisk tidskrift 2/2016.
Brembeck H, Hansson N, Vayre J (2015). Life Phases, Mobility and Consumption, An Ethnography of Shopping Routes, Routledge