Digital konsumtion

Digital konsumtion

Smartphones, surfplattor, social media, online forum, bloggar, och smartphone-appar har idag en central roll i konsumenters vardagspraktiker. Allt från hur vi tränar till hur vi lyssnar på musik har förändrats av digitaliseringen.

I vår forskning har vi exempelvis studerat hur hållbarhetsappar hjälper konsumenter att handla hållbart och etiskt i sin vardag. Vi har studerat hur smartphones har förändrat hur vi shoppar och vi har även undersökt hur digitaliseringen förändrat hur vi värderar och lyssnar på musik.

För att undersöka digitaliseringen av konsumtion använder vi en kombination av etnografiska och digitala metoder som gör det möjligt för oss att följa konsumenter och deras handlingar både on- och off-line.

I pågående forskningsprojekt undersöker vi hur digitaliseringen har förändrat hur vi beställer och konsumerar mat, hur Coronakrisen förändrar konsumenters användande av digitala livsmedelsplattformar, vilken roll digitala plattformar kan ha i skapandet av alternativa matmarknader och hur konsumenter förhåller sig till datadriven, riktad reklam.

Områden

Pågående forskningsprojekt

Forskare/Medarbetare