Vår forskning
Vid institutionen finns sju forskargrupper:
.
Hoppa till huvudinnehålletInstitutionen bedriver verksamhetsnära forskning som rör många olika frågor som är relevant för företag och organisationer med bas i ämnen såsom marknadsföring, redovisning, industriell ekonomi, välfärd och organisering, logistik, modevetenskap. Våra forskare är aktiva i olika forskargrupper och centrumbildningar inom institutionen, men också i samarbete med såväl andra institutioner inom högskolan som andra nationella och internationella universitet och lärosäten.
Vid institutionen finns sju forskargrupper:
Bedriver forskning om hur stora förändringar såsom artificiell intelligens och digitala teknologier förändrar både handel och konsumtion.
Har fokus på interorganisatoriska relationer och hur dessa etableras, underhålls och förvaltas av involverade intressenter.
Studerar utifrån kulturella och samhällsvetenskapliga perspektiv hur marknadsföring och mode skapas, utförs och tolkas av olika aktörer i en konsumtionskultur.
Managementforskning i syfte att undersöka olika aspekter av hur organisationer påverkas och påverkar.
Fokuserar på att utveckla och utvärdera nya strukturer, modeller, former och dess underliggande variabler och förutsättningar för skapandet av hållbart värde inom textil och modeföretag.
Har intresse för fenomen såsom digitalisering, transformativa tjänster och cirkulära affärsmodeller. Forskningen berör bl.a. frågor om digitaliseringens möjligheter och begränsningar, frontanställdas roll och praktik och kunders upplevelse.