Tentamen
Tentamen är av stor betydelse för varje enskild student och omges med bestämda regler för att garantera rättssäkerheten för studenten och därmed en rättvis bedömning av varje individ.
På denna sida finner du de regler som gäller vid Högskolan i Borås när det gäller skriftlig saltstentamen. Läs mer om information om rättssäker examination och övergripande regler för all slags examination.
Här kan du läsa mer om Distansundervisning.
Överblick av tentamensperioder
Tentamensregler
Dessa regler gäller från och med HT 2024 (Dnr 492-24).
Regler för tentand vid salsskrivning
Allmän information
Tentamen är av stor betydelse för varje enskild student och måste därför omges med bestämda regler för att garantera rättssäkerheten för studenten och därmed en rättvis bedömning av varje individ.
Reglerna gäller främst legitimation, provtider, hjälpmedel och konsekvenserna av eventuellt fusk.
Tentand skall ovillkorligen lyda de regler som gäller för tentamen och meddelande från tentamensansvarig under tentamen.
Före tentamen
Anmälan till tentamen
Anmälan till tentamen görs via KronoX på högskolans webbplats senast tio (10) dagar före tentamenstillfället. Inga oanmälda tentander tas emot vid tentamenstillfället. Tentand med behov av riktat pedagogiskt stöd vid tentamen anmäler sitt stöd i samband med anmälan till tentamen i KronoX.
Vid eventuella problem i samband med anmälan eller om studenten har övriga frågor ska hen vända sig till Studentexpeditionen.
Tentamen på annan högskola
Om särskilda skäl föreligger kan tentamen göras på annan ort. Studenten gör ansökan senast tre veckor innan tentamensdag. Utländska studenter som återvänt till hemuniversitetet, kan ges möjlighet att tentera i hemlandet under förutsättning att studenten är inskriven vid Högskolan i Borås. Tentamen måste ske med samma rättssäkerhet som vid Högskolan i Borås vilket innebär att tentamen normalt sker vid svensk ambassad/svenskt konsulat (detta gäller för s.k. free movers. För utbytesstudenter fungerar det med hemuniversitet).
Tentamen på annan veckodag
Om någon av religiösa skäl inte kan göra provet en viss veckodag måste kontakt tas med programansvarig för vidare åtgärd. Lördagar och söndagar för examination bör undvikas så långt det är möjligt.
Tentamenslokal
Tentamenslokal meddelas så snart som möjligt, dock senast dagen innan via schemaprogrammet KronoX.
Före tentamens början
Tentamenstillfället inleds med information om de regler som gäller för tentamen.
Placering i lokalen
Tentamensansvarig meddelar vilken placering som tillämpas vid tentamen.
Tentamenstider
Student skall vara på plats i lokalen 15 minuter före tentamens början då tentamenslokalen stängs. Start- och stopptider före tentamen skall hållas exakt. Alla blanketter och svar skall vara ifyllda när provtiden är slut. Anmäld student som kommer efter det att tentamen börjat och tentamenslokalen stängt, har möjlighet att ansluta 30 minuter efter tentamens starttid, då lokalen öppnas igen for insläpp. Dock förlorar studenten motsvarande tid av skrivtiden. Student som kommer till tentamenslokalen mer än 30 minuter efter tentamens början har ej rätt att delta i tentamen.
Digital salstentamen
Gällande digital salstentamen ska student vara på plats 30 minuter innan tentamen börjar.
I de fall lånedator behöver bokas, görs en bokning av lånedator senast sju (7) kalenderdagar före tentamens- datum.
Legitimation
Rätten att tentera vid provtillfället gäller endast om student har anmält sig i tid och kan uppvisa fotolegitimation där bild och aktuell giltighetstid tydligt framgår. Student som saknar giltig legitimation har inte rätt att tentera och ska avvisas från tentamenslokalen. Observera att digitala ID-handlingar inte är giltiga som legitimation vid tentamen.
Giltiga ID-handlingar framgår i listan nedan:
För student med svenskt personnummer är godkänd legitimation är följande giltiga ID-handling:
-
svenskt körkort
-
svenskt pass
-
svenskt internationellt id-kort
-
svenskt SIS-märkt id eller id-kort utfärdat av svensk statlig myndighet, exempelvis Skatteverket.
För studenter från EU/ESS/Schengen-länder
-
pass med aktuell giltighetstid, tydligt och inplastat och har text på engelska, franska eller spanska.
-
nationellt ID- kort med bild och aktuell giltighetstid.
Övriga utländska studenter utan svenska personnummer
-
pass med aktuell giltighetstid, tydligt och inplastat och har text på engelska, franska eller spanska.
-
Observera att utländskt körkort inte är godkänt som legitimation.
LMA-kort och uppehållstillståndskort är inte godkända id-handlingar. -
Personliga tillhörigheter
All elektronisk utrustning är förbjuden på skrivplatsen, exempelvis mobiltelefon och smartwatch. Alla mobiltelefoner måste vara avstängda. Övriga personliga tillhörigheter som inte behövs vid tentamen skall placeras på plats som tentamensansvarig bestämmer. Tillåtna hjälpmedel framgår av försättsbladet på tentamen.
Hjälpmedel
Hjälpmedel som är tillåtna skall tydligt stå angivet på tentamen. Kladd och skrivpapper tillhandahålles av tentamensvakt. Klockor finns i tentasalen, inga personliga klockor är tillåtna.
Under tentamen
Konsekvenser av fusk
Högskolan ser mycket allvarligt på konsekvenser av fusk. Varje misstanke om fusk kommer att rapporteras till rektor för vidare utredning. Disciplinära åtgärder vid förseelse vid tentamen är varning eller avstängning.
Toalettbesök och pauser
Namn och tider (in och ut) för toalettbesök samt andra beviljade pauser skall antecknas pa särskild lista. Pauser för rökning/vila/frisk luft beviljas normalt ej.
Efter tentamen
Inlämning av tentamen
Tentand får lämna lokalen först sedan minst 40 minuter gått av skrivningstiden. Tentand som avslutat skrivningen får ej uppehålla sig i närheten av skrivningslokalen.Rättning av tentamen
På varje tentamen skall finnas uppgift om när tentamen senast skall vara rättad.
Disciplinära åtgärder
– enligt Högskoleförordningen 10 kap.
1 § Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som:
- med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas,
- stör eller hindrar undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid hög-skolan,
- stör verksamheten vid högskolans bibliotek eller annan särskild inrättning inom högskolan, eller
- utsätter en annan student eller en arbetstagare vid högskolan för sådana trakasserier eller sexuella trakasserier som avses i 1 kap. 4§ diskriminerings- lagen (2008:567).
Disciplinära åtgärder får inte vidtas senare än två år efter det att förseelsen har begåtts. Förordning (2008:944).
2 § De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning.
Ett beslut om avstängning innebär att studenten inte får delta i undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid högskolan. Beslutet skall avse en eller flera perioder, dock sammanlagt högst sex månader.
Ett beslut om avstängning får också begränsas till att avse tillträde till vissa lokaler inom högskolan.
3 § Ärenden om disciplinära åtgärder skall, om inte annat följer av 9 §, handläggas av en disciplinnämnd. En sådan nämnd skall finnas vid varje högskola.
Rutin för tentamensadministration vid Zoom-övervakning
Stäng Rutin för tentamensadministration vid Zoom-övervakning
Syftet med rutinen är att klargöra och underlätta för lärare och administratörer vad som gäller för examinationsformen Zoom-övervakad distanstentamen.
Dessa rutiner riktar sig främst till dig som är i behov av stöd från Studentcentrum, Akademistöd och Utbildningsstöd.
Den som önskar göra en zoom-övervakad tentamen måste göra de bedömningar som krävs för att uppfylla GDPR-reglerna.
Här hittar du mer information om Distansundervisning
Canvas
Du som valt att använda Canvas som alternativ examinationsform börjar så här.
OBS; en tentamen i Canvas behöver inte vara anonym.
Före tentamen
- Tentatillfället ska schemaläggas i KronoX
- Kontakta Akademistöd om ett anmälningstillfälle ska skapas. Studenten anmäler sig via KronoX. Anmälan sker senast 10 dagar innan tentamenstillfället.
- Studenter med Riktat pedagogiskt stöd (RPS) väljer sitt stöd i KronoX i samband med anmälan. Om studenten saknar ett beviljat stöd kontaktas Studentexpeditionen.
- Tidigast nio (9) dagar innan tentamen lämnar Studentexpeditionen ut anmälningslistor med alla som är anmälda, till kursansvarig.
- Vid önskemål kan Studentexpeditionen lämna ut icke-anonymiserade försättsblad till kursansvarig om tentamina ska skannas in i Selfservice.
- Säkerställ att alla som är anmälda till tentamen har tillgång till kursens aktivitet. Om någon inte har tillgång, kontakta canvas@hb.se
- Läraren skapar en projektgrupp i aktiviteten där tentamen ska ges innehållande de studenter som är anmälda i Ladok och kopplar projektgruppen till den aktuella inlämningsuppgiften alternativt testet. Läraren skapar en inlämning eller ett test i aktiviteten. Funktionen TEST kräver att läraren matar in frågor och kategorier. Studenter i behov av förlängd tid behöver egen projektgrupp och tentamen.
- Läraren skickar ut information om tentamensgenomförande till alla deltagare i projektgruppen.
- Läraren kontrollerar att allt fungerar i projektgruppen. Vid behov av hjälp kontakta canvas@hb.se
Under tentamen
- Läraren ska finnas tillgänglig. Antingen vara med i aktiviteten, eller vara tillgänglig per telefon eller e-post.
Efter tentamen
- I första hand rättas tentamina i Canvas av läraren som laddar ner studenternas inlämningar, rättar och sedan laddar upp rättad tenta till studenten i Canvas. För stöd i hur rättning i Canvas går till, kontakta canvas@hb.se
Vissa tentamina går inte att rätta i Canvas. Detta gäller t.ex. matematik- och beräkningstentor. Vid behov av hjälp med utskrifter kontaktas Campus och Hållbarhet, se Hjälp med utskrift. - Instruktion till dig som ska skicka iväg inlämnade tentor för utskrift/skanning till Studentexpeditionen:
Varje student ska lämna in sin tentamen i PDF format. Om rättning ska ske på utskrifter, skriv ut tentamina via Verktygslådan > Uppföljning > Välj inlämningsuppgiften > längst ner: Exportera alla PDF filer. Du får en PDF-fil där varje inlämning är separerad med ett försättsblad.
WISEflow
Du som har valt att använda WISEflow som alternativ examinationsform börjar såhär:
Före tentamen
- Tentatillfället ska schemaläggas i KronoX
- Studenten ska anmäla sig via KronoX senast 10 dagar innan tentamenstillfället.
- Studenter med Riktat pedagogiskt stöd (RPS) väljer sitt stöd i KronoX i samband med anmälan. Om studenten saknar ett beviljat stöd kontaktas Studentexpeditionen.
- Studentexpeditionen skapar ett Flow i Flowmulti (öppen webbläsare) och lägger till anmälda studenter och läraren lägger tentamen i Flowet.
- Kontrollera att allt fungerar. Studentexpeditionen ansvarar för att kontrollera Flowet (de ramar där tentamen ges). Läraren ansvarar för att den specifika tentamen fungerar och innehåller den information som behövs för studenterna.
Under tentamen
- Läraren ska finnas tillgänglig. Antingen vara med i aktiviteten, eller vara tillgänglig per telefon eller e-post.
Efter tentamen
- WISEflow rättas tentamen i systemet och resultatet rapporteras i Ladok. Därefter mejlas tentamen@hb.se så att tentamen kan släppas till studenterna.
Exempel på vad de olika funktionerna kan erbjuda för hjälp
Studentexpeditionen
- Skicka ut anmälningslistor
- Boka lokaler (för salstentamen)
- Boka tentamensvakter för salstentamen.
- Support WISEflow (tentamen@hb.se)
- Information gällande anpassning av tentamen utifrån NAIS-beslut (Särskilt pedagogiskt stöd, till exempel förlängning av tid)
Akademistöd
- Registrering av studenter på kurs
- Anmälningar till tentor.
- Tillgång till Canvas för studenter
Canvas
- Hjälp med att se till att studenter får tillgång till kurstillfällen
- Handledning/workshop i användning av Canvas kan bokas via canvas@hb.se
Frågor likt nedan hanteras av högskolans IT-support:
- Studenten får ett felmeddelande när hen försöker komma till Canvas inloggningssida.
- Studenten får felmeddelande om att hens användarnamn eller lösenord är ogiltigt.
Support kontaktuppgifter:
Canvas:
E-post: canvas@hb.se
Studentexpeditionen:
Telefon: 033-435 4550, telefontid 08.00-15.00 mån-fre.
E-post: tentamen@hb.se
WISEflow:
E-post: tentamen@hb.se
IT-support:
Telefon: 033-435 4690, telefontid mån - tors: 08:00-16:30, fre: 08:00-15:00
E-post: it@hb.se
Zoom-övervakad tentamen i Canvas
Tentan skrivs i Canvas (vissa fall WISEflow) och det är du som lärare som ansvarar för själva tentan. Studentexpeditionen ansvarar för att övervaka via Zoom.
För att så långt som möjligt likna en salstentamen så kommer tentamensvakterna tentavakta i Zoom. De ser studenterna och deras arbetsyta i profil på en separat enhet. Studenten behöver alltså ha till gång till dator för själva tentan och en extra enhet (med webbkamera) för att filma arbetsytan. Vi kan aldrig nå samma rättssäkerhet som vid salstentamen men vi gör det digitalt så likt en salstenta som möjligt.
Det är examinator som avgör om tentan ska/kan ges med Zoom-övervakning och stämmer av möjligheten att få Zoom-övervakning med Studentexpeditionen. Observera att det kan finnas begränsningar i antalet tentavakter, vi kan alltså inte garantera att det är möjligt att ge tentan just det datum du önskar.
Zoom-övervakade tentor genomförs måndag-fredag med starttid kl 09.00 i den mån det finns resurser.
Vad krävs av dig som lärare om du väljer att ge din tenta med Zoom-övervakning med hjälp från studentexpeditionen?
Innan tentan
Senast 5 veckor innan måste du som lärare kontakta Studentexpeditionen och fråga om det finns möjlighet till hjälp med Zoom-övervakad tentamen. Hör av dig på tentamen@hb.se.
Om det är möjligt att erbjuda Zoom-övervakad tentamen:
- Du som lärare ansvarar för att skapa en länk per 24 skrivande (24 skrivande går att övervaka samtidigt på skärmen). Vid fler än 24 skrivande måste du skapa fler länkar, och se till att rätt studenter får rätt länk. Detta gör du i samråd med administrationen vid Studentexpeditionen (10 dagar innan vet vi antalet anmälda).
- Du SKA logga in i Zoom via https://hb-se.zoom.us/
- Att varje länk har rätt startdatum och tid och att studenterna kommer in i ett ”waiting room”, och släpps in för legitimationskontroll först när vakt fått rollen ”Host”.
- Att informationen om att tentan ges som övervakad Zoom- övervakad tentamen når studenterna i så god tid som möjligt.
- Att det framgår av bokningen i KronoX att den är Zoom-övervakad.
- Anmälan i Ladok minst 10 dagar innan gäller vid Zoom-övervakad tentamen precis som vid salstentamen, det måste studenterna upplysas om.
- Att en anmälningslista finns i Ladok, kontrollera i samråd med utbildningsadministrationen.
- Att studenterna får tillgång till rätt länk.
- Att tentavakterna får rollerna Host och co-Host så snart de blir insläppta i länken, ifrån Waitingroom. Vilka tentavakter som ska arbeta på just din tentamen, så att du vet vilka som ska släppas in ifrån Waitingroom, får du veta senast dagen innan tentan via mejl ifrån Studentexpeditionen.
- Att Studentexpeditionen får länken, för vidarebefordran till vakterna.
- Att tentan upprättas i Canvas(det är du som lärare som ansvarar för tentan, vakterna har ingen åtkomst till Canvas.
På tentamensdagen
- Du som lärare träffar vakterna i Informationslänk (zoom-länk) 1h innan tentan börjar. Ni gör upp om du som lärare är med under hela tentan, eller i början av tentan och ger information om tentan, eller inte är med alls under skrivningen.
- Om läraren inte är med vid informationen måste vakterna få all information som behövs så att de kan delge studenterna denna.
- Vakterna får lärarens telefonnummer och läraren måste vara anträffbar under hela skrivtiden!
- Läraren måste på uppmaning av vakterna om så behövs snabbt kunna återkomma in i Zoom.
- Om du som lärare väljer att vara kvar måste ni växla rollen ”Host” mellan dig och tentavakt 1. Det är bara ”Host” som kan flytta studenterna mellan olika rum i Zoom.
- Tentavakt 1 (”Co-host” från början, får sen rollen ”Host”) och skapar fyra ”breakout rooms” och döper dessa till: Tentarum, Frågor lärare, Toalettbesök/övriga frågor samt ett rum för Lämna in.
- Tentavakt 2 (”Co-host”) flyttar sig till Tentarum och befinner sig sen här hela skrivtiden.
- Tentavakt 1 börjar släppa in studenterna en i taget och genomför legitimationskontroll i ”main room” innan varje student flyttas till Tentarum.
- Viktigt! Innan läraren lämnar Zoom måste tentavakt 1 fått rollen ”Host”.
- För mer information om hur själva övervakningen går till i Zoom, kontakta Studentexpeditionen.
Efter tentan
- Läraren får kopia på närvarolistan och pauslistan av Studentexpeditionen.
- På närvarolistan framgår vilken tid studenten lämnat in tentan. Ev. filer uppladdade i Canvas efter inlämningstid bedöms ej.
Examination vid Campus Skövde
Information om examination vid Campus Skövde finns på Högskolan i Skövdes webb.
Examination vid Campus Varberg
Studenter anmäler sig till tentamen via Högskolan i Borås webb.
Bokning och hantering av tentamen sker via Studentcentrum i Borås.
Läs mer om information om tentamen på Campus Varberg
Kontakt till tentamensansvariga Campus Varberg
Efter genomförd tentamen skickar receptionen i Varberg dessa till ansvarig utbildningsadministratör som i sin tur lämnar skrivna tentamen till berörd lärare. Efter rättning återlämnar lärare tentamen till utbildningsadministratör som avkodar och skickar vidare till Varberg på ett säkert sätt. Annat, exempelvis inlämningsuppgifter, lämnas till ansvarig utbildningsadministratör och markeras tydligt att det ska till Varberg.
Ska studenterna skriva WISEflowtentamen i Varberg så finns det informationssidor på Högskolan i Borås webb, för både lärare och studenter.
Läs om hur du bokar och skapar en WISEflowtentamen.
Ta del av den information som studenterna får om WISEflowtentamen.
Examination på annan ort/i annat land
Huvudregeln är att salstentamen sker i Borås. Om särskilda skäl föreligger kan tentamen göras på annan högskola. Tentamen måste ske med samma rättssäkerhet som vid Högskolan i Borås vilket innebär att tentamen utomlands normalt sker vid svensk ambassad/svenskt konsulat. Se vidare under Tentamensregler.
Förebyggande av fusk
En disciplinanmälan kan slå hårt mot en student. Det bästa är
att ha ett förebyggande förhållningssätt för att undvika att det inträffar. Det är därför viktigt att man som lärare är noga med att tydligt informera studenterna om vilka regler som gäller vid en examination, till exempel vilka hjälpmedel som är tillåtna. Var tydlig med om och vilken typ av samarbete som är tillåtet. Studenterna bör uppmanas att fråga om de är osäkra på vilka regler som gäller.
Det är att föredra om man under kursens gång löpande tar upp regler för
referenshantering, inte bara i början av en utbildning utan regelbundet under utbildningstiden. I samband med att referenshantering tas upp, tänk på att även informera om vad självplagiering innebär. Det är också viktigt att studenterna uppmärksammas på frågorna om fusk och plagiat och vad det innebär att vilseleda vid en examination.